Normeringerne i vore vuggestuer og børnehuse er kun gået én vej i mange år. Det betyder blandt andet, at der er flere børn pr. voksen, når vore institutioner skal på tur med børnene.

Som professionel børnepasser af børn fra 0-3 år/ at køre gennem et helt arbejdsliv – alle ugens 5 dage – ofte med 4 – oftere og oftere med 5 børn i en barnevogn/klapvogn kræver særlig opmærksomhed på sikkerhed og sundhed for medarbejderne. Specielt nu, hvor der spares på normeringerne, og dermed gives den enkelte voksne ansvar for flere børn.

Der er derfor en udbredt tendens til at supplere tvillingeklapvognen med en firlingeklapvogn eller ligefrem en børnebus med plads til 6 børn!

Det må være klart at det kræver en særlig forståelse for vigtigheden af at bruge køretøjer, der tager størst mulig hensyn til ergonomien.

Servostyring er meget vigtig, når der køres med mere end 3 børn i samme køretøj.

Servostyring sikrer at du kan “vende på en tallerken”, trods tunge børn, der sidder i forenden af f.eks. en firlingeklapvogn. Det aflaster skæve vrid i skuldre og ryg, når man skal dreje. Det er vigtigt at man kan låse servohjul, således at man bare skubber vognen foran sig på de lange lige strækninger – og ikke behøver at bruge kræfter på at styre.

Hjulenes beskaffenhed er meget vigtig, fortæller vore cykelhandlere os mange gange, når vi skal købe cykel. Letløbende hjul er langt vigtigere end vægten af et køretøj.

Vippepedal monteret på vogne, hvor man transporterer flere børn er også en nyttig opfindelse, når der køres bykørsel og man skal op over kantsten m.v….. at sætte foden på vippepedalen og bruge sin egen kropsvægt til at løfte forenden af den tunge vogn op over kantsten eller anden forhindring. Det aflaster især skuldrene, hvor man bruger rigtigt mange kræfter, hvis dette skal gøres uden vippepedal.

Justerbart knækstyr der gør det muligt at tilpasse styrhøjden til de mange forskellige brugeres højde.

Tusindvis af tunge løft af vore kære børn: Der er mange tunge løft forbundet med at få børnene op i en barnevogn eller klapvogn. Det er derfor vigtigt at tænke igennem, hvordan man som minimum undgår halvdelen af disse tunge løft. Der er forskellige hjælpemidler: F.eks. sammenklappelig letvægtsstige, som man kan have med på turen i køretøjets varekurv.

Sammenklappelig letvægtsstige, som kan ligge i vognens varekurv og tages frem og bruges, når børnene skal op i en barnevogn, er det allerbedste – også for børnenes motorik. At lade dem selv kravle op ad stigen, som man kan have med sig overalt. Det aflaster ryg og skuldre helt enormt, når man giver sig selv og børnene den fornødne tid til at børnene selv udfører arbejdet med at komme op i barnevognen.

Når et barn græder – sæt dig hellere ned i børnehøjde og hold om barnet – frem for som refleks at løfte barnet op. Det kræver gode benmuskler og fysik at sætte sig ned på gulvet og rejse sig op igen flere gange på en dag – men det er super god træning!!

Jeg er dog med dette råd fuldt bevidst om at det kræver en mer-tid, som personalet desværre kun har fået mindre af over de sidste årtier. Prøv alligevel at øve jer på hver dag på at bruge denne mer-tid for din egen fremtids skyld. Når først skaden er sket, er det meget svært at slippe af med disse belastningsskader igen, og det kan udløse en mærkbar stigning i sygefraværet.

Motorisering af børnebusser og firlingeklapvogne: Det vil være godt at spare op til en motorisering (batteridrevet) af især børnebusser til 6 børn, men i mange tilfælde er det også godt med motor til firlingeklapvogne, for når man tager på tur har man jo en del bagage med, som også vejer godt til.

Nogle tror at de kan køre en børnebus uden motor til 6 børn – selve køretøjet vejer ofte meget lidt, (aluminiumskonstruktion) så det skulle nok kunne lade sig gøre. MEN når først alle 6 børn er trætte og har indtaget deres pladser, så er det en meget tung affære.

Pas godt på jer selv og hinanden! –

Elisabeth Hess Thaysen
Solhøj-barnevogne